0

Ostatni nabór na uzyskanie dotacjii w 2013 r. Przyjmowanie wniosków już od 15 lipca 2013 r.

ostatni nabór wnioskówPARP ogłosił ostatni już nabór na dotacje unijne w tym roku. Obecny nabór dotyczy programu związanego z dofinansowaniem eksportu czyli działań mających na celu zdobycia nowych klientów na rynkach zagranicznych. Dotacje możemy uzyskać na targi (zagraniczne jaki w Polskie), misje, reklamę, doradztwo finansowe itp. Zakres wydatków jest dość szeroki, tak więc każdy powinienem coś znaleźć dla siebie. O wszystkim piszemy w dalszej części artykułu.

W ramach programu PO IG 6.1 „Paszport do eksportu” możemy otrzymać dotacje na realizację projektów mających na celu zwiększenie udziału eksportu w całkowitej sprzedaży naszej firmy, zintensyfikowanie powiązań z zagranicznymi partnerami lub zwiększenie rozpoznawalności naszej marki handlowej i firmowej na rynkach zagranicznych.

W ramach Działania 6.1 „Paszport do eksportu” dofinansowaniem mogą zostać objęte projekty realizowane razem w dwóch etapach:

 

I etap – przygotowanie Planu Rozwoju Eksportu

W ramach I etapu Działania 6.1 przewidziano dofinansowanie realizacji projektów mających na celu przygotowanie Planu Rozwoju Eksportu poprzez zakup zewnętrznych usług doradczych. Plan Rozwoju Eksportu musi zostać przygotowany przed złożeniem wniosku na II ETAP o dofinansowanie całej inwestycji i jest on niezbędny.

 

II etap – wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu

W ramach II etapu Działania 6.1 przewidziano dofinansowanie realizacji projektów mających na celu wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu przy wykorzystaniu możliwych do wyboru działań proeksportowych. Okres wdrożenia Planu Rozwoju Eksportu w ramach II etapu nie może przekroczyć 24 miesięcy.

W ramach naboru będą przyjmowane wnioski dotyczące zarówno I jak i II etapu Działania 6.1 PO IG. Warunkiem ubiegania się o dofinansowanie jest posiadanie Planu Rozwoju Eksportu na dzień złożenia wniosku. Dlatego ważne jest jak najszybsze rozpoczęcie przygotowania takiego planu, aby móc ubiegać się o dotacje już w pierwszym naborze.

Mówiąc inaczej, najpierw musimy określić naszą strategię ekspansji na rynki zagraniczne, a potem startować po środki na ich realizację. Nabór wniosków prowadzony będzie w ramach jednej rundy aplikacyjnej.

Poziom i wysokość wsparcia:

Pomoc finansowa w ramach Działania 6.1 stanowi pomoc de minimis i będzie udzielana w formie refundacji części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

 

I etap – przygotowanie Planu rozwoju eksportu.

Intensywność wsparcia na przygotowanie Planu Rozwoju Eksportu wynosi  80% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Kwota wsparcia na przygotowanie Planu Rozwoju Eksportu może wynieść nawet 10 000 PLN.

 

Przykład

Firma Dromex zleca przygotowanie firmie Mikrokonsulting (właściciela serwisu RozwijamyFirme.pl) Plan Rozwoju eksportu. Wartość wykonania Planu Rozwoju eksportu to 12 500 zł. Program PO IG 6.1 zwraca firmie po otrzymaniu decyzji o przyznaniu dotacji 10 000 zł. Stworzony Plan uprawnia do otrzymania dofinansowania z II etapu.

 

II etap – wdrożenie Planu rozwoju eksportu.

Intensywność wsparcia na wdrożenie Planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 75% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

 

Kwota wsparcia na wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu nie może przekroczyć 400 000 PLN.

 

Przykład

Firma Dromex zamierza wystawić się na targach CeBIT w Hanowerze. Koszt udziału w imprezie został oszacowany na poziomie 70 tys. zł. Z tego program PO IG 6.1 sfinansuje 75% wydatków czyli 52,5 tys. zł.

Nasza firma może jeszcze wykonać dwa projekty do programu PO IG 6.1. Osoby zainteresowane proszone są o kontakt na numer 793 024 625 lub e-mail: biuro@rozwijamyfirme.pl

Szczegółowe wydatki jakie można ponieść w programie „Paszport do eksportu”:

1. Udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy:
a) wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
b) zakup usług w zakresie obsługi technicznej stoiska,
c) zakup usług w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,
d) podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowo-wystawienniczej, według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
e) opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu,
f)wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną oraz reklamę w mediach targowych,
g) zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
h) zakup usług doradczych w zakresie promocji podczas zagranicznych targów i wystaw, określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych;

2. Organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;
a) zakup usługi polegającej na zorganizowaniu misji,
b) zakup usługi polegającej na organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
c) zakup usług doradczych w zakresie określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych,
d) podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż jeden dzień przed rozpoczęciem i jeden dzień po dniu zakończenia misji, według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
e) opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu,
f) zakup biletów wstępu w celu zwiedzenia targów związanych z daną misją gospodarczą;

3. Wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych:
a) zakup baz danych,
b) zakup badań marketingowych,
c) zakup usług prawnych związanych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach docelowych,
d) zakup usług doradczych w zakresie określenia, wyselekcjonowania, sprawdzenia wiarygodności grupy docelowej potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych,
e) zakup usług w zakresie organizacji spotkań z wyselekcjonowanymi potencjalnymi partnerami handlowymi,
f) podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż jeden dzień przed rozpoczęciem i jeden dzień po planowanym spotkaniu z potencjalnymi partnerami handlowymi, według stawek określonych w przepisach o wysokości oraz warunkach ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
g) opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu;

4. Uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
a) zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem certyfikatu, świadectwa lub atestu,
b) zakup usług prawnych związanych z wprowadzeniem towarów lub usług na wybrane rynki docelowe,
c) przygotowanie dokumentacji technicznej,
d) transport i ubezpieczenie próbek wyrobu i dokumentacji technicznej wysyłanych do badań certyfikacyjnych,
e) przeprowadzenie badań certyfikacyjnych,
f) wystawienie i wydanie certyfikatu;

5. Doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej;
a) opracowanie optymalnej strategii finansowania,
b) wskazanie potencjalnych źródeł finansowania i identyfikacja dostępnych źródeł,
c) rekomendację źródeł finansowania;

6. Doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.
a) Opracowanie strategii wprowadzenia nowych produktów na rynki docelowe, w tym:
– analizę cyklu życia produktu na wybranych rynkach docelowych,
– analizę wyglądu produktu pod kątem potrzeb wybranych rynków docelowych,
– analizę wyglądu i bezpieczeństwa produktu oraz opakowania,
b) Stworzenie wzornictwa w zakresie produktu, opakowania i znaku firmowego;

7. Działania promocyjne i informacyjne pod warunkiem, że przekazywana jest informacja, iż projekt realizowany jest z udziałem wsparcia pochodzącego z budżetu Unii Europejskiej oraz tłumaczenia niezbędne do realizacji działań eksportowych.

Od roku 2013 nastąpiła zmiana w wydatkach. Dodano następne kategorie wydatków jak:

  • umożliwienie udziału Beneficjenta w charakterze wystawcy w międzynarodowych imprezach targowych, organizowanych na terenie Polski
  • pokrycie kosztów funkcjonowania przedstawicieli przedsiębiorcy w zakresie promocji i reklamy na rynkach docelowych (w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy, z intensywnością refundacji 20%)
  • organizacja misji gospodarczych potencjalnych partnerów zagranicznych przedsiębiorcy w siedzibie przedsiębiorcy w Polsce.

Zapraszamy do współpracy.

Dodaj komentarz